Iloista liikkumista

Aikuisille

Tervetuloa Tempon aikuisten tunneille!

Seuran tunnit ovat laadukkaita ja monipuolisia ja niitä vetävät koulutetut ammattilaiset/ammattimaiset ohjaajat. Tuntiselostuksista löydät kuvaukset tuntien sisällöistä.

Pidätämme oikeuden lakkauttaa tunnin, mikäli kävijöitä on kahdella peräkkäisellä tunnilla 5 tai vähemmän. Muutokset viikko-ohjelmiin kauden aikana ovat mahdollisia.

Seura ei korvaa yksittäisiä siitä johtumattomia liikuntasalien peruutuskertoja!

Jäsenet eivät ole vakuutettuja seuran kautta, joten huolehdithan vakuutusturvastasi.

Huom! Tunteja ei ole viikolla 43 eikä 6.12.2018. Syyskausi alkaa 3.9. ja päättyy 16.12.2018

Maksuaika
Aikuisten kortit tulee maksaa ennen osallistumista ensimmäiselle tunnille.

Kortti
Nouto toimistolta: Saat noutaessasi liikuntakortin
Pankkisiirto: Sinulle toimitetaan sähköinen liikuntakortti (ei koske 15-kerran korttia, se on aina noudettava toimistoltamme.)

Tempo kuuluu Olympiakomitean aikuisten Tähtiseura-laatuohjelmaan. 

Olympiakomitea tukee suomalaisen urheilun seuratoimintaa ja kehittämistä. Tähtimerkki on myös lupaus laadusta ja on osoitus modernista, ketterästä ja inhimillisestä toimintatavasta, joka sopii kaikille liikkujille.

Tuntikuvaukset

Tehotreeni

Vahvistavia ja terveyskuntoa kehittäviä tunteja. Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa, joka kohentaa kestävyyttä ja/tai lihaskuntoa. Sopii jonkin verran liikkuneille. Osalla tunneista käytetään musiikkia tukena.

  1. Ikiliike lihaskunto

    Tehokas tunti, jossa hyödynnetään eri välineitä (kepit, pilatespallot, käsipainot, kuminauhat jne.). Ei vaikeita askelsarjoja. Hymy ja hiki on taattu! Sopii kaiken kuntoisille, sillä ohjaajan avustuksella liikkeitä on helppo muokata itselle sopiviksi. Tunnilla harjoitetaan toimintakyvyn kannalta tärkeitä lihasryhmiä.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso


  2. Kunnon naiset

    Keskitempoinen, aikuisille harrastajille sopiva kuntojumppatunti. Tunti koostuu alkulämmittelystä, aerobisesta osuudesta, perusteellisesta lihaskunto-osuudesta, sekä pidennetystä loppuvenyttelystä. Joskus tunnilla myös keppijumppaa.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas


  3. Ohjattu kuntosaliharjoittelu

    Kuntosaliharjoittelulla voit parantaa sekä lihasvoimaa että lihaskestävyyttä. Ohjaaja auttaa valitsemaan juuri sinulle sopivat harjoitteet. Mahdollisuus myös itsenäiseen harjoitteluun.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso


  4. Kahvakuula

    Tempon kahvakuulatunti on toiminnallista harjoittelua kahvakuulalla. Tunti koostuu sekä aerobisen kestävyyden että lihasvoiman harjoittelusta sopivassa suhteessa, kehon syviä lihaksia unohtamatta. Tunti sopii niin naisille kuin miehille. Tempolla on kahvakuulia omasta takaa, mutta voit toki tuoda myös oman kuulan mukanasi tunnille.

    Tunnin kuormittavuus: raskas


  5. Lihaskunto

    Tehokas tunti, jossa hyödynnetään eri välineitä (kepit, pilatespallot, käsipainot, kuminauhat jne.). Ei vaikeita askelsarjoja. Hymy ja hiki on taattu! Sopii kaiken kuntoisille, sillä ohjaajan avustuksella liikkeitä on helppo muokata itselle sopiviksi. Tunnilla harjoitetaan toimintakyvyn kannalta tärkeitä lihasryhmiä.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso


  6. STRONG by Zumba®

    Jos tanssimisen sijaan (tai sen lisäksi) tykkäät kyykyistä, punnerruksista, lankuista, haara-perus hypyistä ja burbeista, on tämä juuri sinulle sopiva tunti! Näiden tehokkaiden liikkeiden lisäksi mukana on taistelulajeista tuttuja lyöntejä ja potkuja. Älä siis hämäänny tunnin nimestä vaikka siellä tanssitunneistaan tuttu Zumba® lukeekin. STRONG by Zumba® on kovatehoista harjoittelua (HIT/HIIT), jossa kaikki liikkeet tehdään oman kehon painolla, täydellisesti liikkeisiin synkronoidun musiikin tahtiin. Vaikkei kyse ole tanssitunnista on musiikki kuitenkin todella tärkeässä osassa tunnilla. Se saa sinut haastamaan itseäsi jatkamaan vielä yhden toiston… Tai enemmän! Hauskuutta unohtamatta. Vaikka tunti on fyysisesti aika raskas on liikkeisiin vaihtoehtoja ja voit itsekin tarvittaessa keventää kyykyissä, jättää hypyt pois jne. Joten tunti sopii eri tasoisille kuntoilijoille.
    Mukaan tarvitset oman jumppamaton (1/4 osa tunnista tehdään lattialla) ja paljon vettä. Halutessasi voit käyttää tunnilla myös salihanskoja ettei burbeissa tms. kädet lipsu.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso – raskas


Kehonhuolto

Huoltavia ja hyvinvointia lisääviä tunteja. Kevyehköjä ja palauttavia tunteja, jotka kohentavat liikkuvuutta, liikehallintaa ja tukilihasten voimaa. Sopii aloittelijoille ja aktiiviliikkujille. Musiikkia käytetään joka taustalla tai liikkeiden tukena.

  1. Ikiliike tasapainojumppa

    Tasapainoharjoittelua erilaisia välineitä hyödyntäen. Tunnin tehoa voit itse säätää liikevariaatioiden avulla. Liikkeissä on vaikeampi ja helpotettu versio. Ohjaaja opastaa ja neuvoo oikeiden liiketekniikoiden löytämiseen. Tunnilla jokainen tekee oman kunnon ja taidon mukaan. Sopii kaiken ikäisille sekä myös apuvälineitä käyttäville.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt


  2. Jooga

    Jooga sopii kaikille terveydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneille henkilöille. Joogan perusharjoituksissa vahvistetaan kehon syviä lihaksia, opetellaan rentoutumista ja oikeaa hengitystä. Sopii myös aloittelijoille. Ota oma jumppa-alusta mukaan!

    Tunnin kuormittavuus: kevyt


  3. Kehonhuolto

    Tunnilla keskitytään kehon hallintaan: aktivoidaan syviä lihaksia, avataan nivelten liikeratoja ja venytellään. Tätä hyvänolon tuntia tarvitsevat kaikki liikkujat kehonhuoltoon.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt


  4. Kunnon miehet

    Miesten oma tunti. Ei hankalia askelsarjoja vaan pikemminkin lihastasapainoa sekä työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä harjoitteita. Parillisilla viikoilla tunnin pääpaino on venyttelyssä/kehonhuollossa ja parittomilla viikoilla keskitytään lähinnä lihasvoiman/lihaskestävyyden ylläpitämiseen ja parantamiseen.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt-keskitaso


  5. Pilates

    Pilates- tunnilla keskitytään kehon keskustan hallintaan ja ryhtiä ylläpitävien vartalon syvien lihasten vahvistamiseen. Pilatestunneilla liikkeet etenevät hengityksen rytmittäminä liikejatkumoina. Tunnit ovat rauhallisia ja keskittyneitä. Tavoitteena on löytää luonnollinen ryhti ja oppia kokonaisvaltaista kehonhallintaa. Soveltuu aloittelijasta kuntourheilijaan. Mukaan oma jumppapatja.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt-keskitaso


  6. Yin jooga

    Yin jooga on hiljaista, syvää ja paikallaan oloon keskittyvää joogaa. Harjoitus vapauttaa jännityksiä ja edistää selkärangan ja lantion liikkuvuutta sekä rauhoittaa hermostoa. Yin jooga sopii kaikille lähtötasosta riippumatta.


Tanssitreeni

Energisoivia, kehoa ja mieltä virkistäviä tunteja. Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa, joka kohentavat kestävyyttä, liikehallintaa ja koordinaatiota. Koreografisesti muita tuntityyppejä haastavampi. Musiikilla on keskeinen rooli tuntien sisällössä.

  1. Zumba

    ZUMBA-tunti on vauhdikas ja hauska fitness-tanssitunti latinorytmien tahdissa. Tanssityylejä ja rytmejä, joita tunti sisältää ovat merengue, cumbia, reggaeton ja salsa. Näiden perusrytmien lisäksi tunnilla voi olla esim. belly dancea, sambaa, flamencoa, poppia tai mitä tahansa ohjaaja tunnille keksiikään.

    Vaikka kyseessä on tanssillinen tunti niin et tarvitse aikaisempaa tanssikokemusta, koska ZUMBA-tunti ei sisällä vaikeita koreografioita. Ja parasta on se, että jokainen tanssii omalla tyylillään! Tällä tunnilla koko kroppa liikkuu ja hiki virtaa! Silti koko tuntia ei mennä täysillä vaan ZUMBA on intervallityyppistä harjoittelua, jolloin rauhallisemmat kappaleet vaihtelevat reippaampien kappaleiden kanssa laskien sykettä välillä vähän alemmas.

    Koska kyse on fitness-tanssitunnista, on tanssillisten osien sekaan lisäilty lihaskestävyyttä parantavia liikkeitä, esimerkiksi kyykkyjä ja käsivarsien lihaksia parantavia liikkeitä. Lisäksi tunti sisältää jonkin verran hyppyjä ja käännöksiä. Näitä liikkeitä voi tehdä kevennetysti tai jättää kokonaan pois. Muutenkin jokainen voi liikkua tunnilla juuri oman kuntotasonsa mukaan, joten ZUMBA sopii kaiken tasoisille kuntoilijoille. Jokainen tunti alkaa lämmittelyllä ja loppuu viilentelyyn rauhallisemman musiikin tahtiin liikkuen ja vähän venytellen.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas


  2. Lavis® -lavatanssijumppa

    Uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. Kuten lavatansseissa, LAVIKSESSA tanssitaan kaksi samaa tanssilajia peräkkäin ja tunnilla soi perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Lavatanssi on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi, silti lähdet tunnilta hikisenä

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas


  3. Tanssien timmiksi

    Tanssin riemua ja tehokasta liikuntaa monipuolisen musiikin tahdittamana helpoin askelsarjoin. Tunneilla tanssitaan 45 min ja venytellään 15 min. Jokainen voi bailata tyylillään ja oman kuntotasonsa mukaan. Välillä vedetään rokkia ja seuraava biisi salsaa tai discoa. Pääasia on, että lantio liikkuu, hiki virtaa ja suupielet osoittavat kohti kattoa.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas


Aikuisten viikko-ohjelma syksy 2018! Kausi alkaa ma 3.9.2018

MAANANTAI

Kouvola-talon tanssisali
9.30-10.45 Jooga / Marja

Haanojan haalin palloilusali
17.30-19.00 Kunnon Naiset / Maarit

TIISTAI

Lyseon liikuntahallin kuntosali
15.00-16.00 Ohjattu kuntosaliharjoittelu / Sanni

KSAO urheiluhalli
18.30-19.30 Kahvakuula / Riikka

Vahteron koulu
19.30-20.30 Kunnon miehet / Sirpa
19.30-20.30 Kehonhuolto / Elina

KESKIVIIKKO

Kuntotalon peilisali
15.25-16.10 Kiltalaiset / Piia

Lehdokki
20.00-21.00 Zumba / Siru

TORSTAI

Kouvola-talon tanssisali
11.00-11.45 Ikiliike Tasapainojumppa / Riitta
11.50-12.35 Ikiliike Lihaskunto / Riitta

Yhteiskoulu (punainen rakennus)
19.00-20.00 STRONG by ZUMBA / Siru

PERJANTAI

Kouvola-talon tanssisali
11.00-11:45 Lihaskunto / Maarit
12.00-12:45 Kehonhuolto / Maarit

Kuntotalon peilisali
17.00-18.00 Yin jooga
18.00-19.00 Lavis / Marja

SUNNUNTAI

Kouvola-talon tanssisali
18.15-19.00 Pilates / Piia

Urheilupuiston koulu
19.30-20.30 Tanssien timmiksi / Anne & Kaisa