Iloista liikkumista

Aikuisille

Tervetuloa Tempon aikuisten tunneille!

Seuran tunnit ovat laadukkaita ja monipuolisia ja niitä vetävät koulutetut ammattilaiset/ammattimaiset ohjaajat. Tuntiselostuksista löydät kuvaukset tuntien sisällöistä.

Pidätämme oikeuden lakkauttaa tunnin, mikäli kävijöitä on kahdella peräkkäisellä tunnilla 5 tai vähemmän. Muutokset viikko-ohjelmiin kauden aikana ovat mahdollisia.

Seura ei korvaa yksittäisiä siitä johtumattomia liikuntasalien peruutuskertoja!

Jäsenet eivät ole vakuutettuja seuran kautta, joten huolehdithan vakuutusturvastasi.

Toimimme Suomen hallituksen linjausten ja sääntöjen mukaisesti  COVID-19-tartuntatautiepidemian aikana.

Tästä voit lukea kuinka seura on varautunut koronavirusepidemiaan syyskauden 2020 aikana ja kuinka harrastusmaksujen palautusten kanssa toimitaan mikäli kausi keskeytyy.

Syyskausi alkaa 24.8.2020 ja päättyy 13.12.2020.
Huom! Tunteja ei ole syyslomaviikolla (43) 19. – 25.10.2020.

Maksuaika
Aikuisten kortit tulee maksaa ennen osallistumista ensimmäiselle tunnille.

Kortti
Nouto toimistolta: Saat noutaessasi liikuntakortin
Lasku: Sinulle toimitetaan sähköinen liikuntakortti (ei koske 15-kerran korttia, se on aina noudettava toimistoltamme.) Sähköiset kortit toimitetaan tilaajan sähköpostiin ennen kauden alkua tai kauden alettua viimeistään viikon päästä tilauksen teosta.

Tempo kuuluu Olympiakomitean aikuisten Tähtiseura-laatuohjelmaan.

Olympiakomitea tukee suomalaisen urheilun seuratoimintaa ja kehittämistä. Tähtimerkki on myös lupaus laadusta ja on osoitus modernista, ketterästä ja inhimillisestä toimintatavasta, joka sopii kaikille liikkujille.

Tuntikuvaukset

Tehotreeni

Vahvistavia ja terveyskuntoa kehittäviä tunteja. Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa, joka kohentaa kestävyyttä ja/tai lihaskuntoa. Sopii jonkin verran liikkuneille. Osalla tunneista käytetään musiikkia tukena.

  1. Ikiliike lihaskunto

    Tehokas tunti, jossa hyödynnetään vaihtelevasti oman kehon painoa sekä eri välineitä. Ei vaikeita askelsarjoja. Hymy ja hiki on taattu! Sopii kaiken kuntoisille, sillä ohjaajan avustuksella liikkeitä on helppo muokata itselle sopiviksi. Tunnilla harjoitetaan toimintakyvyn kannalta tärkeitä lihasryhmiä.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso

  2. Kunnon naiset

    Keskitempoinen, aikuisille harrastajille sopiva kuntojumppatunti. Tunti koostuu alkulämmittelystä, aerobisesta osuudesta, perusteellisesta lihaskunto-osuudesta, sekä pidennetystä loppuvenyttelystä. Joskus tunnilla myös keppijumppaa.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas

  3. Ohjattu kuntosaliharjoittelu

    Kuntosaliharjoittelulla voit parantaa sekä lihasvoimaa että lihaskestävyyttä. Ohjaaja auttaa valitsemaan juuri sinulle sopivat harjoitteet. Mahdollisuus myös itsenäiseen harjoitteluun.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso

  4. Kahvakuula

    Tempon kahvakuulatunti on toiminnallista harjoittelua kahvakuulalla. Tunti koostuu sekä aerobisen kestävyyden että lihasvoiman harjoittelusta sopivassa suhteessa, kehon syviä lihaksia unohtamatta. Tunti sopii niin naisille kuin miehille. Tempolla on kahvakuulia omasta takaa, mutta voit toki tuoda myös oman kuulan mukanasi tunnille.

    Tunnin kuormittavuus: raskas

  5. Lihaskunto

    Tehokas tunti, jossa hyödynnetään eri välineitä (kepit, pilatespallot, käsipainot, kuminauhat jne.). Ei vaikeita askelsarjoja. Hymy ja hiki on taattu! Sopii kaiken kuntoisille, sillä ohjaajan avustuksella liikkeitä on helppo muokata itselle sopiviksi. Tunnilla harjoitetaan toimintakyvyn kannalta tärkeitä lihasryhmiä.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso

  6. STRONG Nation

    Vauhdikas intervalli-tyylinen tehotreeni, joka kuormittaa koko kehoa. Tunti sisältää kehonpainolla tehtävien lihaskuntoliikkeiden lisäksi sykettä nostavia osuuksia, joiden tavoitteena on kehittää kestävyyskuntoa ja nopeutta. Liikkeistä voi valita kevyempiä tai haastavampia vaihtoehtoja oman kuntotason mukaan. Tunti sopii tehotreeniä kaipaavalle. Tunnille tarvitset jumppamaton sekä paljon vettä. Halutessasi voit käyttää ns.salihanskoja ettei burbeissa ym kädet lipsu.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso – raskas

  7. Aikuisten akrobatia

    Akrobatia on hauska ja tehokas tapa kehittää kehonhallintaa, voimaa  ja liikkuvuutta.

    Aikuisten akrobatiatunnilla harjoitellaan lattia-akrobatiaa yksilö-, pari- ja ryhmäharjoituksina. Tunnilla harjoitellaan muun muassa kuperkeikkoja, kärrynpyöriä, päällä- ja käsilläseisontoja sekä pariakrobatialiikkeitä.

    Tunnit sopivat kaikentasoisille, sillä harjoitukset voi muokata omaan taitotasoon sopivaksi, Tunnin sisältöön kuuluu akrobatialiikkeiden lisäksi alkulämmittely, voima- ja liikkuvuusharjoituksia sekä loppuvenytys/ -rentoutus.

  8. Vesiliikunta

    Vesiliikunnassa syke nousee helposti ja lihasvoima lisääntyy. Vesi tukee ja nostaa, joten liikunta vedessä sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Vedessä tehtävät harjoitukset ovat nivelvaivaisten suosiossa, sillä veden noste keventää liikkuvuusharjoituksia.

    Tunnilla tehdään monipuolisia harjoituksia vesijuoksuvyöllä ja ilman sitä.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso

Kehonhuolto

Huoltavia ja hyvinvointia lisääviä tunteja. Kevyehköjä ja palauttavia tunteja, jotka kohentavat liikkuvuutta, liikehallintaa ja tukilihasten voimaa. Sopii aloittelijoille ja aktiiviliikkujille. Musiikkia käytetään taustalla tai liikkeiden tukena.

  1. Pilates ja kehonhuolto

    Kuvaus tulossa myöhemmin!

    Tunnin kuormittavuus: kevyt-keskitaso

  2. Ikiliike tasapainojumppa

    Kevyt tunti, jossa hyödynnetään vaihtelevasti eri välineitä. Tunnin tehoa voit itse säätää liikevariaatioiden avulla. Liikkeissä on vaikeampi ja helpotettu versio. Ohjaaja opastaa ja neuvoo oikeiden liiketekniikoiden löytämiseen. Tunnilla jokainen tekee oman kunnon ja taidon mukaan. Sopii kaiken ikäisille sekä myös apuvälineitä käyttäville.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt

  3. Jooga

    Jooga sopii kaikille terveydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneille henkilöille. Joogan perusharjoituksissa vahvistetaan kehon syviä lihaksia, opetellaan rentoutumista ja oikeaa hengitystä. Sopii myös aloittelijoille. Ota oma jumppa-alusta mukaan!

    Tunnin kuormittavuus: kevyt

  4. Kehonhuolto

    Tunnilla keskitytään kehon hallintaan: aktivoidaan syviä lihaksia, avataan nivelten liikeratoja ja venytellään. Tätä hyvänolon tuntia tarvitsevat kaikki liikkujat kehonhuoltoon.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt

  5. Kunnon miehet

    Miesten oma tunti. Ei hankalia askelsarjoja vaan pikemminkin lihastasapainoa sekä työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä harjoitteita. Parillisilla viikoilla tunnin pääpaino on venyttelyssä/kehonhuollossa ja parittomilla viikoilla keskitytään lähinnä lihasvoiman/lihaskestävyyden ylläpitämiseen ja parantamiseen.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt-keskitaso

  6. Yin jooga

    Yin jooga on hiljaista, syvää ja paikallaan oloon keskittyvää joogaa. Harjoitus vapauttaa jännityksiä ja edistää selkärangan ja lantion liikkuvuutta sekä rauhoittaa hermostoa. Yin jooga sopii kaikille lähtötasosta riippumatta.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt

  7. FasciaMethod

    FasciaMethod on suomalainen liikuntatuote, jossa yhdistyvät myofaskiaalinen liikkuvuusharjoittelu, dynaaminen täsmävenyttely kireille lihaksille, liikehallintaharjoittelu ja fasciakäsittely pallolla. FasciaMethod sopii kaikille, jotka haluavat tehokkaasti parantaa suorituskykyään ja edistää hyvinvointiaan.

    Tunnin kuormittavuus: kevyt

Tanssitreeni

Energisoivia, kehoa ja mieltä virkistäviä tunteja. Kohtuullisen kuormittavaa jumppaa, joka kohentavat kestävyyttä, liikehallintaa ja koordinaatiota. Koreografisesti muita tuntityyppejä haastavampi. Musiikilla on keskeinen rooli tuntien sisällössä.

  1. Zumba

    ZUMBA-tunti on vauhdikas ja hauska fitness-tanssitunti latinorytmien tahdissa. Tanssityylejä ja rytmejä, joita tunti sisältää ovat merengue, cumbia, reggaeton ja salsa. Näiden perusrytmien lisäksi tunnilla voi olla esim. belly dancea, sambaa, flamencoa, poppia tai mitä tahansa ohjaaja tunnille keksiikään.

    Vaikka kyseessä on tanssillinen tunti niin et tarvitse aikaisempaa tanssikokemusta, koska ZUMBA-tunti ei sisällä vaikeita koreografioita. Ja parasta on se, että jokainen tanssii omalla tyylillään! Tällä tunnilla koko kroppa liikkuu ja hiki virtaa! Silti koko tuntia ei mennä täysillä vaan ZUMBA on intervallityyppistä harjoittelua, jolloin rauhallisemmat kappaleet vaihtelevat reippaampien kappaleiden kanssa laskien sykettä välillä vähän alemmas.

    Koska kyse on fitness-tanssitunnista, on tanssillisten osien sekaan lisäilty lihaskestävyyttä parantavia liikkeitä, esimerkiksi kyykkyjä ja käsivarsien lihaksia parantavia liikkeitä. Lisäksi tunti sisältää jonkin verran hyppyjä ja käännöksiä. Näitä liikkeitä voi tehdä kevennetysti tai jättää kokonaan pois. Muutenkin jokainen voi liikkua tunnilla juuri oman kuntotasonsa mukaan, joten ZUMBA sopii kaiken tasoisille kuntoilijoille. Jokainen tunti alkaa lämmittelyllä ja loppuu viilentelyyn rauhallisemman musiikin tahtiin liikkuen ja vähän venytellen.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas

  2. Lavis® -lavatanssijumppa

    Uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. Kuten lavatansseissa, LAVIKSESSA tanssitaan kaksi samaa tanssilajia peräkkäin ja tunnilla soi perinteinen suomalainen lavatanssimusiikki. Lavatanssi on niin mukavaa, että et edes huomaa kuntoilevasi, silti lähdet tunnilta hikisenä

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso-raskas

  3. Flow

    Tanssillinen voimistelu Flowgymnastics perustuu suomalaiseen naisvoimisteluun. Keskivartalosta lähtevä, virtaava liiketekniikka kehittää tehokkaasti koko vartalon hallintaa ja rangan liikkuvuutta. Ryhti kohenee ja hartiaseutu rentoutuu. Jalkoihin tulee voimaa ja jäntevyyttä, sillä tunneilla liikutaan paljain jaloin. Tunneilta saat esteettisiä elämyksiä ja liikunnan iloa. Tavoitteena vahva, joustava ja ryhdikäs vartalo sekä kevyt ja hyvä mieli! Tunnin alkuosassa (45 min) liikutaan musiikin mukaan ilman koreografiaa käsi- jalka- ja vartaloliikkeitä sekä askelsarjoja tehden. Tunnin loppuosa on omistettu koreografioiden harjoittelulle tavoitteena esittää ne Tempon 120-v juhlassa helmikuussa 2021. Voit siis halutessasi osallistua vain tunnin ensimmäiseen osaan.

    Tunnin kuormittavuus: keskitaso

Aikuisten viikko-ohjelma

HUOM! Aikataulun muutokset ovat mahdollisia.

MAANANTAI
Kouvola-talon tanssisali

9.30-10.45 Jooga / Marja Pu

Haanojan Haalin palloilusali
17.30-19.00 Kunnon Naiset / Maarit

TIISTAI
Urheilupuiston uimahalli

13.00-13.45 Vesiliikunta / Riitta

Lyseon liikuntahallin kuntosali
15.00-16.00 Ohjattu kuntosaliharjoittelu / Sanni

Kaunisnurmen koulu
18.00-19.00 Yin Jooga / Hanna
19.00.00-20.00 FasciaMethod / Marja Pe

KSAOn urheiluhalli
18.30-19.30 Kahvakuula / Riikka

Vahteron koulu
19.00-20.15 Flow / Kaisa

KESKIVIIKKO
Kouvola-talo

13.00-13.45 Ikiliike Tasapainojumppa / Sanni
13.45-14.30 Ikiliike Lihaskunto / Sanni

Kaunisnurmen koulu
18.00-19.00 Zumba / Siru

Kuntotalon peilisali
15.00-15.45 Killan jumppa / Marja

TORSTAI
Lehdokki

18.00-19.00 STRONG Nation / Siru

PERJANTAI
Kouvola-talon tanssisali

11.00-11.45 Lihaskunto / Maarit
11.55-12.40 Kehonhuolto / Maarit

Kuntotalon peilisali
18.30-19.30 Lavis / Marja Pu

Tornionmäen koulu
19:30-20:30 Aikuisten akrobatia / Hanna, Kati ja Emmi-Riika

SUNNUNTAI
Kouvola-talon tanssisali

18.15-19.00 Pilates – kehonhuoto / Piia